Панаира на Vira

април 7, 2012

Един необективен, личен поглед към СБП

Filed under: дневник — Етикети: — Диана @ 12:28 pm

Каквото и да искам да напиша днес, постоянно в съзнанието ми изниква темата за събирането на българските писатели. Днес, на Лазаровден, имат Общо събрание в кино Люмиер.
Проблемите на СБП са много сериозни – да пиша за тях, е все едно да пиша за политика – нещо, от което не разбирам. Положението на Съюза отразява на практика положението в цялата държава.
Но все пак ми се иска да направя и други хора съпричастни към това, което знам и виждам.
Познавам някои писатели, които са членове на Съюза. Познавам и такива, които никога не биха искали да станат. И аз, между впрочем, съм от вторите. Заради фалша в отношенията, заради лицемерия и ласкателства, и посредственост, на които съм била свидетел пряко или косвено.
Но има и много неща, които биха могли да бъдат променени от хората с идеали, които все пак членуват в този Съюз.
Много от писателите, особено тези от по-старото поколение, но и някои по-млади, патриотично настроени, смятат, че Съюзът е емблематичен за българската култура. Че в каквото и да се е изродил, трябва да бъде запазен, тъй като е символ, стълб на ценности, без които би настанала пълна анархия в тази област.
Докато бях в Лит. свят, четях информацията за новоприетите членове. Мислела съм си неведнъж, че между тях има много посредствени автори.
Какво разбирам аз под посредственост не е важно, защото не съм определящ фактор и не искам да бъда.
Съюзът има едни закостенели структури, в които нищо свежо, според мен, не може да намери място.
Официалният му печатен орган е вестник „Словото днес” (има страница във ФБ). Главен редактор на това издание е Румен Балабанов, който ни е приятел във ФБ, и който, според мен, е много свестен човек. Негова книга съм качвала в Лит. свят.
Другият писател, когото харесвам от редакцията на вестника, е Воймир Асенов, но него може и да са го махнали от там.
Вестникът, доколкото знам, се разпространява само между абонати.
Към Съюза има и някакъв Кабинет на младия писател (или нещо подобно), дори не знам за какво служи, но ако си член на този кабинет, имаш по-голям шанс да те приемат за член на Съюза, а също и да издадат твоя книга, ако нямаш издадена нито една.
Има обявени и специални програми, по които можеш да кандидатстваш за издаване на първа книга. Доста са смешни тези програми – получаваш безплатна рецензия за книгата (поръчково написана) от някой, който е име в тези среди, получаваш и други подобни бонуси – представяния, реклама, но направо казано, не малко, а много са смешни. Когато се обадиш да питаш как точно стоят нещата, разбираш, че за цялото това удоволствие трябва да си платиш.
Никой няма никакви пари в този Съюз. Постоянно се оплакват, че дори вестника си едвам поддържат. Почти съм сигурна, че не изплащат хонорари на авторите, достатъчен е „престижът” да те публикуват в органа на СБП. Пари нямат и за поддръжка на сайт.
Хайтов много е радеел за този Съюз.
Доколкото знам, Съюзът има два устава, единият е от 1913 година. И пак доколкото разбрах сега, някои от членовете искат отново да се приеме този първи устав.
Съюзът има и някакви имоти, които се спрягат, но за които така и не разбрах. Тези имоти стоят в основата на раздорите между много от членовете и ръководството.
Заради тях отказът на средства за каквито и да било дейности се посреща много остро.
И накрая – за влиянието. Има хора с огромно влияние в тези среди. От онова – негласното, задкулисното влияние, дето каквото кажат, това става.
Тези, последните, са ми трън в окото. Познавам един от тях. Не е моя работа обаче да му се противопоставям. Безсмислено е. Защото влиянието му е такова, че ще изчезне със самия него.
Както и цялата дейност на този Съюз, ако нещо не се промени.
Затова им пожелах Промяна. Да видим какво ще стане.

Вашият коментар »

Все още няма коментари.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

