Панаира на Vira

декември 28, 2011

Математика

Filed under: дневник — Етикети: — Диана @ 12:08 pm

За рождения ден на мама и за математическите постове, които четох

Математиката със сигурност е част от красотата на творението. То цялото е основано на симетрия и математиката се стреми да изведе хармонията му в закони. Нещо такова. Сигурно.
Аз не харесвах математиката. Не че не я разбирам, схващам много бързо, но не ми беше интересна.
Майка ми е математик и програмист. Тя е изключителен математик и изключителен човек на логиката. Логиката й помага във всички свери на живота и всичко при нея е точно. Освен, може би, това, че не знаеше как да се справи с мен, защото и до днес имам друга логика – не математическата.
Може би не харесвах математиката заради това, че майка ми много държеше да съм добра в нея. Много строго и настоятелно. И мойто нехаресване беше реакция на тази строгост.
Иначе, както казах, схващам много бързо и не ми беше проблем, когато ме накарат, да разбера как се решават задачите. Само когато ме накарат.
Бях й много гневна на тази математика, отварях учебника и мислех за друго. А материалът не беше труден – в университета учебникът ни се казваше „Математика за биолози” и беше по-тънък от всички други учебници. А и преподавателят ни беше решил да ни пусне всички на изпита и аз го знаех, и въпреки това, след като си изтеглих билетчето, станах и си тръгнах. За да покажа колко не ми харесва.
Хем съм била глупава, хем не. Защото всичко, което не исках, бе да вървя по утъпканите пътища. Много се бунтувах.
И много дълго време се сърдех на нашите, че са ме накарали да се занимавам с биология и химия, когато исках да стана режисьор или поне да уча литература. Но с годините разбрах, че те нямат чак такава вина за тези ми решения.
Всичко е било от бунта. И един ден получих истинско просветление за това колко много ме обичат и колко много ги обичам аз, и за първи път искрено, от най-дълбокото в мен им простих, надявам се, че и те са ми простили. Ето тук съм написала за това просветление.
Но по отношение на математиката, на логиката, все пак приличам на татко. Той е химик. Също е учил математика и знам, че майка ми му е помагала със задачите, за да си вземе изпитите. Когато съм се родила, са били студенти.
С татко винаги ми е било по-лесно да говоря. Но сега вече и с двамата си общувам без да ми виси някаква горчивина. И изобщо, напълно съм престанала да търся в другите причината за моето неудовлетворение, защото знам, че тя не е там.
И математиката. Тя си е просто математика – един от аспектите на творението, също толкова важен и красив, колкото всички други.

П.П. Ако сега трябваше да държа онзи изпит по математика, щях да си го взема. Но не съжалявам за нищо.

6 Коментари »

  1. Математиката е фундаментална, но не точна наука. Точна се е наложило разговорно 🙂
    Не можем ТОЧНО да изчислим нито „пи“, нито „фи“, дори и дължината на диагонала на квадрата, колкото и цифри да добавят новите компютри след десетичната запетая, но това е бял кахър, Тук и Сега, в тримерието и това ни върши работа 🙂

    Коментар от Кръстю — декември 28, 2011 @ 12:22 pm

    • На мен ми харесва връзката й с другите неща. Например, мотото на WordPress е „Кодът е поезия“ – и съм напълно съгласна, че програмният код е поезия 🙂 Ти пък си написал „Геометрия на любовта“ – и това ми харесва. Във всичко има пропорции, симетрия, творчество – това е прекрасно, не е ли 🙂

      Коментар от Диана — декември 28, 2011 @ 12:43 pm

  2. „…Какъв ти тук ужас? Той пеел човекът, това е прекрасно, нали….“ 🙂

    Коментар от Кръстю — декември 28, 2011 @ 1:16 pm

  3. Впрочем, Geometry of Love е на Jean Michel Jarre , но Азъ обобщавам – геометрията е в нас и ние сме в геометрията 😀

    Коментар от Кръстю — декември 28, 2011 @ 1:28 pm

  4. Прекрасно е – знам, че много я използвам тази дума, но като е прекрасно, какво да направя 😀
    Видях, че е на Жан Мишел Жар, на мен ми хареса също как си написал любовъ :)))

    Коментар от Диана — декември 28, 2011 @ 6:32 pm

  5. И Азъ (смяXXXL) 😀

    Коментар от Кръстю — декември 28, 2011 @ 8:00 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

