Панаира на Vira

септември 9, 2011

съприкосновението с прочетеното не е само в знанието, което придобиваш

Filed under: Популярни, дневник, есета — Етикети: — Диана @ 8:52 am

Искам да обясня нещо необяснимо. Няма на кого да го кажа, затова го казвам на всички. То е за книгите, за прозренията. И не само. То е за Ошо. И не само. То е за нещо конкретно – моят чичо Кольо – казва се Никола Несторов, който ми дава книги да чета, а той има всички хубави книги, той ме насочи към всичко значимо и ценно, което съм прочела напоследък; той е специален човек. На повече от 70 години е, но е истински млад. Начинът, по който се грижи за трите си правнучета, а те са почти изцяло на неговите грижи – отдава им цялата си енергия, безрезервно.
Това е въведението – за него.
Изпълнена съм с благодарност към него, към съществуването, че ме насочи към него, и него към мен, че ги има книгите, които чета, хората, които са казали тези думи, хората, които са ги превели, издали, избрали, изобщо, са се погрижили те да стигнат до всеки и до мен. Това е значимо. Това е прекрасно. И аз изпитвам истинска, дълбока благодарност.
Но основното, което искам да кажа, е друго. Разбрах го постепенно, но го осъзнах внезапно, изцяло, затова ми е трудно да го обясня.
Като започнах да чета Ошо, ставах все по-жадна за него. Но чичо Кольо имаше само Библията му и още две-три негови книги, едната от които ми подари – за Заратустра. Не ми даде Библията веднага, нея ми я даде последна, и като почнах да я чета, каза: Виждаш ли, там е обобщено цялото му знание, същината на знанието му, всичко друго се повтаря, затова, когато си купих и прочетох Библията му, разподарих всички други негови книги, запазих си само нея, там е основното, най-важното.
Днес не съм съгласна с това. Не съм съгласна, защото съприкосновението с прочетеното не е само в знанието, което придобиваш, което ти остава от него. Знанието е нищо, съприкосновението с думите, с мисълта му, е всичко. Това е истинското вълшебство. Самият Ошо го казва, но днес го разбрах по един неповторим начин. А и „разбрах” не е точната дума. „Разбрах защо”, „осъзнах”, а иначе винаги съм го чувствала, винаги съм го „знаела”.
Така е и със самото писане, с превеждането – цялата наслада е в мига, когато това става, не по-късно. По-късно пред теб е нещо готово – хубаво или не. Нещо завършено. В него вече няма наслада за теб. Какво ще стане по-нататък с това завършено нещо, не те вълнува толкова. Може би то ще достави наслада на друг. Разбира се, като човек, като его, искаш това да стане, искаш твоите прозрения да станат ценни и за други, да значат нещо и за други, но знаеш, дълбоко вътре, че цялата наслада, екстаз, си ги преживял докато си ги създавал. Каквото и да преживееш после във връзка с тях, няма да е същото. Това е защото съзидателната сила е вътре в теб, тя не е намаляла с тях, част от нея е отишла в тях, но тя е останала същата. Тя не намалява. И само тя е способна да дава такава наслада.
Отклоних се, но важното за мен, което исках да кажа, ще го повторя пак – за момента на съприкосновение с написаното, с казаното – когато слушаш отворен, когато слушаш със сърце. Той е вълшебен и неповторим. Всеки път за всеки. (Писанията ми тук са само слаби вибрации от него.) Така че, тези книги ги искам, и си ги купувам, и си ги запазвам, не заради знанието, което ми носят. То е неприложимо, ако не е станало мое, лично мое, ако вече не е било мое още много преди да го видя формулирано от мен или от някой друг. Единственото, което разбирам докато чета, е, че аз вече знам тези неща някъде дълбоко в мен и чрез този миг на вълшебно съприкосновение те излизат на повърхността в един екстатичен миг на полет, любов и отдаване. И изживяването е прекрасно. Ето това е.

Вашият коментар »

Все още няма коментари.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Блог в WordPress.com.

