Панаира на Vira

юли 22, 2011

История, разказана от Ошо

Filed under: Популярни, дневник — Tags: — Диана @ 9:22 am

Буда пътувал от едно село за друго и по пътя – случило се в горещ летен ден – усетил жажда. Бил стар, затова помолил Ананда: „Ананда, съжалявам, но ще трябва да се върнеш. Преди три-четири километра минахме покрай малък поток, а съм много жаден – върви и ми донеси вода.”
Ананда отвърнал: „Няма защо да съжаляваш. За мен е радост да ти служа по всякакъв начин. Аз съм ти задължен, ти не си ми задължен за нищо. Почини си под това саалово дърво, а аз ще отида.”
И той поел назад. Знаел точно къде бил потокът, нали минали покрай него. И когато минали, водата била кристално чиста – всеки планински поток носи чистота. Но когато Ананда се върнал за вода, две волски каруци тъкмо били минали през потока и водата била мътна; всичката кал, която преди лежала на дъното, сега се вдигнала на повърхността. Стари, гнили листа се носели по водата. Ананда не си и помислял, че може да занесе такава вода на Буда.
Затова се върнал и казал на Буда: „Ето каква е работата. Не можах да ти донеса вода, но не се тревожи. Четири мили по-нататък можеш да си починеш; знам една голяма река, от която ще ти донеса вода. Става късно и ти си жаден, но какво друго мога да сторя?”
Буда отвърнал: „Не, искам вода от онзи поток. Не трябваше да се връщаш с празни ръце, трябваше да донесеш от водата.”
„Но – казал Ананда, – водата беше мръсна и кална, пълна с гнили листа. Как да ти донеса от нея?”
Буда казал: „Върви и ми донеси.”
Когато учителят казва… Ананда се върнал с неохота, но бил изненадан – листата били отмити. Водата си течала и отнесла листата; калта се утаила и останала съвсем малко. Но Ананда схванал идеята. Поседял на брега на потока.
Искал да каже на Буда: „Аз избързах.” Нещата вече се били променили… Ако само бил изчакал мъничко, скоро водата щяла да стане кристално чиста.
Той зачакал и скоро водата се избистрила и Ананда занесъл на Буда от нея.
Буда попитал: „Ананда, разбра ли идеята?”
Ананда се разплакал. Отвърнал: „Да, разбрах. Всъщност, преди не ти казах, че когато за пръв път отидох и видях всичко, видях двете каруци да минават пред очите ми и да размътват целия поток, аз се опитах да го успокоя. И колкото повече се опитвах, толкова по-неспокоен ставаше той. Колкото повече газех из него, толкова повече кал се вдигаше, толкова повече листа излизаха на повърхността.
Когато видях, че не мога да го успокоя, се върнах, но не ти казах защо. Съжалявам, постъпих глупаво. Това не беше начинът да върна потока към неговото естествено състояние. Трябваше просто да почакам на брега, трябваше просто да наблюдавам.
Нещата се случват от само себе си. Листата си вървяха по течението, а калта се утаяваше. И когато, седнал на брега, просто наблюдавах потока, разбрах, че този поток е потокът на моя ум – на всички гнили мисли, на мъртвото минало, на калта – а аз непрестанно се опитвам да го успокоя. Скачането вътре прави нещата по-лоши и от преди и създава песимистично отношение, че „може би в този живот няма да успея да постигна онова, за което говори Буда – състоянието на не-ум.”
Но днес, когато видях потока, у мен се надигна голяма надежда – може би потокът на моя собствен ум ще се успокои по същия начин. И успях да го усетя за миг, просто докато седях отстрани.”
Буда казал: „Аз не съм жаден, ти си жадният. Беше изпратен не за да ми донесеш вода, а за да разбереш определено послание. Докато се приближавахме към потока, аз видях двете каруци на хълма и знаех кога ще минат, затова те изпратих в точно определен момент да донесеш вода.”
Просто седни до потока на своя ум.
Не прави нищо. Нищо не се очаква от теб.
Само остани тих, спокоен, сякаш това не се отнася до теб. Онова, което става в ума, става другаде.
Умът не си ти. Умът е някой друг:
Ти си само наблюдател.

Ошо, Библия, том 10

Вашият коментар »

Все още няма коментари.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Блог в WordPress.com.

