Панаира на Vira

март 19, 2008

Лъвът Орфей

Лъвът Орфей, който изживя живота си в нашия (софийския) зоопарк, за да раздава автентичното си достолепие на нас – посетителите, които минаваме от там, за да запълним времето си.

Когато пишех Наука на науките, ми трябваше лъв – истински, жив африкански лъв. И открих него – Орфей. Тогава още беше в разцвета на силите си, а ние нямахме подходящ фотоапарат, за да го снимам.

Сега, две години по-късно, отидох да го видя. И ето какво открих:

Той е стар и немощен. Едва се придвижва от място на място.

orfei1.gif

Крета и влачи задните си крака. Опитва се да запази своята
осанка на горд и достолепен лъв, какъвто беше до скоро.

orfei2.gif

Но не може. Няма сили. Измършавял и слаб е.

orfei3.gif

Присяда на земята.

orfei4.gif

И се отпуска в старчески сън.

orfei5.gif

И все пак ми достави огромна радост да те видя пак, Орфей! Заради теб дойдох. Надявам се да си отидеш с чувството, че си изживял живота си пълноценно. Макар да не познаваш друг живот.

Мислех да не разказвам подробности за тази моя емоционална „връзка“ с лъва от зоопарка, но все пак реших да ги споделя:

Отдавна не бях ходила в зоологическата градина, защото, на това място се видяхме за последен път с моята приятелка Веселина. За последен път, когато тя беше все още добре, а малко след това се разболя и почина, и остави две съвсем малки деца – второто още не беше навършило годинка. А пък когато я видях наистина за последен път, ми каза – „Хайде, като се оправя, ще отидем в зоологическата градина с децата.“ Вечна ú памет!

Та затова не бях ходила там. И не бях виждала Орфей. Питах за него във форума на зоопарка и ми отговориха, че си е там, но е болен и не излиза. (Между другото този форум, а и сайтът на зоопарка също отдавна ги няма – просто изчезнаха незнайно къде.)(Грешка! – сега видях, че са се появили отново, което е чудесно.) 

Привързах се към Орфей докато пишех за него. Един от моите герои общува с животните по странен за околните начин – по телепатичен път. Като дете е бил ням и между него и двете му кучета се е създала такава връзка. Тогава той не е разбирал напълно своите способности, но по-късно, когато кучетата вече ги няма, общува по същия начин с лъва. Това е – казано накратко.

Мисля, че това обяснява защо посветих книгата освен на всичките си приятелки и на нашите деца, които са герои в нея, също и специално на Веселина и на лъва Орфей.

Идете да го видите, ако можете – един горд лъв, който не познава друг живот.
14 Коментари »

  1. Ох, стана ми много мъчно. За лъва, за животните в плен, за неприятните обрати на съдбата.

    Коментар от iglika333 — март 20, 2008 @ 11:12 am

  2. Много тъжно ми става като гледам животните за зоопарка. А нашият ( в Пловдив) е в още по-плачевно състояние, затова и с години не съм ходила. Но, като видях тоя лъвчо, ми стана още по-мъчно …

    Коментар от deni4ero — март 20, 2008 @ 3:07 pm

  3. Не – просто Орфей е много стар – затова е такъв. Но наистина, в тези клетки, не знам и аз как живеят животните. Свикнали са сигурно. Но аз не мога да свикна. Иначе, като изключим клетките, зоопарка ни е прекрасно място за разходки – широк, равен, просторен. Миналата неделя по обяд на входа му имаше опашка, каквато отдавна не бях виждала някъде въобще.

    Коментар от vira111 — март 20, 2008 @ 3:17 pm

  4. (Първият коментар беше отишъл в спама, добре, че го видях!)
    Ти не трябваше да го четеш това, защото имаш още по-специално отношение към животните, трябваше да те предупредя!

    Коментар от vira111 — март 20, 2008 @ 3:36 pm

  5. Този пич не гътна ли!?

    Коментар от Blq — март 20, 2008 @ 9:09 pm

  6. Не

    Коментар от vira111 — март 20, 2008 @ 11:38 pm

  7. Ееей, горкия лъв. Много се гордея, че зоологическата градина в добрич, макар и бедна откъм животни се стреми да ги гледа в естествена среда. Бетон почти няма – зубъра примерно е изц

    Коментар от shannara.bg — март 27, 2008 @ 3:14 pm

  8. Да си довърша, че натиснах какво не трябваше 🙂 :

    …изцяло сред дървета и ходи по трева. Нищо общо няма с ужасня софийски зоопарк.

    Коментар от shannara.bg — март 27, 2008 @ 3:15 pm

  9. Като малка съм ходила няколко пъти в зоологическата градина в Шумен. Имам чувството, че и там беше така – почти естествена природна среда за животните. Но спомените ми са съвсем смътни, не знам как е сега.

    Коментар от vira111 — март 27, 2008 @ 3:33 pm

  10. Здравейте, вчера бях в зоопарка и да ви кажа тръгнах си със смесени чуства. На някой животни са направени хубави клетки приличащи на естественна среда как може на един тигър и на един леопард да са направени страхотни клетки а на лъва нищо макар, че е стар все пак не е ли редно и на него да се направи нещо. А иначе беше доста мръсно. И най вече това ми направи впечатление за едни животни нещата са се подобрили а за други са зле.

    Коментар от Хрисян — март 30, 2008 @ 10:49 pm

  11. Сигурно е така, защото някои животни са осиновени от фирми, които се грижат за тях. По-точно дават пари за издръжката им. Обаче, от друга страна, лъвът Орфей също беше осиновен от Ротари клуб. Напоследък не съм чувала нищо за Ротари клуб – дали има още такава организация?
    И според мен не е много справедливо едни животни да живеят по-добре от други, само защото са „осиновени“.

    Коментар от vira111 — март 31, 2008 @ 8:02 am

  12. […] За тези, които не знаят за него […]

    Pingback от Почина Орфей - най-известният български лъв « Панаира на Vira — април 20, 2008 @ 11:21 am

  13. Mnogo mi stana mu4no kato razbrah,4e Orfei e ymrql.Az pose6tavam zooparka vsqka nedelq.Tova mi e lubimoto mqsto.Obi4am da hodq da gledam tigrite i luvovete.Orfei ymrq,no sega ima drugo luv4e na ime Slavi,koeto e straqhotnoo.I o6te edna luvica Stefi.Vse o6te sa malki,no kato porasnat 6te stanat strahotni.Zooparka se modernizira i ima mnogo hubavi kletki.

    Коментар от plamitooo — май 5, 2008 @ 12:53 pm

  14. Чудесно е, че има нови лъвчета. Непременно ще отида да ги видя! 😀

    Коментар от vira111 — май 6, 2008 @ 4:59 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

